oncontextmenu="return false"

Jag har tänkt!!

Nu har jag precis kommit ur duschen ;P Men idag när jag duschade tänkte jag på en sak: tänk att i tex Afrika är det barn som inte får rent vatten, utan de får gå 1 mil till en å(elr liknande) och hämta smutsvatten. Och samtidigt står jag i 10 minuter och låter vattnet bara rinna. Rent vatten.Uppvärmt vatten som kostar pengar.
Undra om de barnen äns kännt på pengar nån gång. Om de någonsin har/kommer få smaka rent vatten. Eller ta en ordenlig dusch i varmt vatten med schampo och balsam.Eller gå till en matbutik och storhandla massor med mat och inte behöva lägga sig vrålhungrig och fundera på om de kommer överleva morgon dagen eller gråta sig till sömn för att de blivit barnsoldater och behövt skjuta ihjäl sin föräldrar och syskon !!??

Tänk om vi svenskar kunde skänka en femma i var ?? Det skulle bli 9 miljoner*5 kr=45 miljoner kronor. Det skulle göra stor skillnad för de barnen. Om man gav en femma i var i månaden!!! 45 miljoner kr*12 månader=540 miljoner kr/år. Och du behöver bara skänka 60 kr/år, men endå rädda massvis med liv!!! Jag skulle lätt hoppa över två tidningar på ett år, eller ett nytt billigt ridspö,eller 1 t-shirt på 2 år!! Jag skuller lätt göra det om jag visste att jag räddade massvis med liv!!

Varför ska jag ha de nyaste sakerna och modernaste kläderna ?? Eller varför ska du det?? Bara för att jag kom till en familj som har råd,ska jag då köpa märkes kläder och märkes väskor för 5000 kr ? och samtidigt som jag köper den nyaste prylen så dör någon i svält ?? Nu menar jag inte att du inte ska köpa något fint som du jobbar hårt för att få. Men vi måste ju också tänka på människorna i tex Afrika. Att man kanske hoppar över en tröja nån gång och istället skänker pengarna  till Afrika ??Eller har jag helt fel ??



Ingen kan göra allt,men alla kan göra något!! Eller vad säger du ??

Nu måste jag sova. Men jag hoppas du blir lite rörd och får upp ögonen över detta!!

Sökte på google och hittade så hemska bilder. Barn som bara är skinn och ben!! Men ville inte visa om här. Sök på "barn i Afrika"  på google ,om ni är nyfikna.


Kommentarer
Postat av: Millan

Jag håller med dig! Det borde vara lag på att alla ska skänka minst en femma varje månad (:

2009-07-21 @ 12:50:09
URL: http://emiliahlstrom.blogg.se/

Gör din söta röst hörd HÄR:

Vad heter söta du då?
Kom ihåg mig?

Din E-post publiceras ej,men om jag vill dig nåt är det bra om den e med

Vad heter din söta blogg då ?

Skriv från ditt hjärta HÄR:

Trackback
RSS 2.0
Test